Att skriva content

Idag hörs ordet content lite varstans. Denna term betyder egentligen bara innehåll och den används vanligen när man beskriver olika typer av digitalt innehåll som ger en sajts besökare mervärde. Det handlar inte bara om rena annonser, utan snarare om olika publiceringar i sociala medier, blogginlägg och informativa texter. Det kan också handla om något annat, till exempel bilder. Huvudsaken är att det innebär ett värde och är intressant för den läsare sajten riktas till. Vi rör oss allt mer mot ett organiskt sätt att arbeta med marknadsföring online idag. Ett direktutskick till en brevlåda eller en reklamannons i en tidning är ett begränsat och ofta väldigt kostsamt sätt att nå ut till potentiella kunder, dessutom glöms utskicket bort nästa dag när nästa nummer kommer.

Att tänka på när man skriver content

Försök att hitta en unik vinkel, ny statistik eller något annat som gör att det innehåll du publicerar bidrar med något unikt. Plagiera aldrig innehåll från andra och tänk på att Google prioriterar sidor med unikt innehåll när den indexerar hemsidor – de hamnar alltså högre upp i sökresultaten. Erbjud relevant och intressant information. Vad tror du intresserar dina kunder? Tänk på att producera material som är relevant både för läsaren och för ditt företag. Content kan också vara en introducerande artikel som ger en bra beskrivning på en arbetsprocess, eller lite kuriosa. Om contentet gäller ett företag ska det få företaget att se erfaret ut.

När man skriver content bör en skribent alltid se till att hålla det kortfattat. Att skriva mycket långa inlägg är ineffektivt och dessutom tar det mycket tid. Det är bättre att se till att skriva läsbart material som är överskådligt och att uppdatera oftare. När det kommer till content och marknadsföring genom det gäller det överlag att se till att uppdateringen sköts. Denna metod bygger på att det skapas en relation mellan kunden, läsaren och sajten eller företaget. Om det sällan eller mycket sporadiskt kommer upp nytt material kommer man inte få så många läsare. Dessutom prioriterar sökmotorer sajter som uppdaterar ofta.

Att skriva bra content och vad kostar det?

När man arbetar med content gäller det också att arbeta med rubriker. Om det skapas en bra rubrik ges också läsaren ett löfte. Rubriken lovar läsaren att innehållet i texten kommer att roa, förvåna eller hjälpa till med utveckling. Så länge det är hjälpsamt eller intressant för besökaren är rubriken bra. Skribenten bör också arbeta med visuellt material om bilder eller liknande. En bild sägs säga mer än tusen ord och i detta fall är det helt sant. Oavsett vad innehållet i texten handlar om kommer det bli betydligt lättar att förstå och det fastnar också lättare om det finns en bild eller annat visuellt material som förstärker texten. Bilden ser också mycket attraktiv ut i ett långt flöde och gör att en läsare kan hitta inlägget lätt.

Om man arbetar med content och skrivandet av det på en regelbunden basis behöver det inte kosta så mycket. Om man dessutom tänker på att det skapar och bygger en hållbar och mycket långsiktigt relation till kunder och läsare både nu och i framtiden är investeringen liten. Genom content förses läsaren med kuriosa och mycket värdefull information. Dessutom kommer ett varumärke att fastna och ge kunden positiva associationer. Man måste dock tänka på att innehållet i content måste vara välskrivet för att det ska fungera. Det ska också vara läsvärt och engagerande. Annars är både tid och pengar bortkastade. Det är också viktigt att se till att contentet verkligen uppdateras.

Kan vara lite klurigt

Det kan vara lite klurigt att producera bra innehåll eller content. Vid första anblicken kan de se enkelt ut men för att skriva effektivt och intressant måste efterforskningar göras i ämnet, noga eftertanke måste göras samt planering av texten. Detta tar mycket tid. Bra content är dock överlag ett mycket långsiktigt och kostnadseffektivt sätt att nå ut till nya kunder och det håller också på att ersätta den traditionella marknadsföringen. Idag finns det flera företag som arbetar med att skriva content och om en företagare skapar ett bra avtal med ett sådant kan detta nå långt med sin marknadsföring utan att behöva betala särskilt mycket. Det gäller dock att se till att det content som skrivs är tillräckligt bra för att företaget ska kunna finna kunder med det.